Melis, Sicce

Geboortedatum: 30-02-1702
Datum overlijden: 30-10-1781
Echtgeno(o)t(e) van: Martjen Luppes

Kerk te Niekerk (gem. Het Hogeland)
Grafaanduiding: schip nr 3

Locatie graf
In de kerk

Grafschrift
Tekst rechts boven: SICCE MELIS Rekenmeester Provinciaal obiit d XXX octob. MDCCLXXXI aetat LXXIX M.VIII (Sicce Melis, rekenmeester provinciaal, is gestorven op de 30e dag van oktober 1781, in de leeftijd van 79 jaren en 8 maanden. Vert. leerlingen van het Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen) Tekst links boven: MARTJEN LUPPES obiit d III jan. MDCCLXXXII aet LXXXI M III d IV (Martjen Luppes is gestorven op de 3e dag van januari 1782, in de leeftijd van 81 jaren, 3 maanden en 4 dagen. Vert. leerlingen van het Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen) Tekst onderop de zerk over de hele breedte: Hier in dit zombre graf rust MELIS met zijn gade / Byna ten zelfden tijd geroepen voor Gods troon / Zy hadden beide deel an God en zijn genade / Zy ervden beide t'zaam een eeuwig zalig loon / O wandelaar, wit ge gelyk dit twetal sterven / Leef dan gelyk als zy, dan zult gy met hen erven.

Typografie
Latijns schrift met schreef, schrijfletter
Letter verdiept, verheven

Zerk: hardsteen
Afmetingen zerk: (l x b) 196 x 146
Type graf: dubbel graf liggende steen
Datum inventarisatie: 28-11-2013

Zie ook bij Martjen Luppes

Iconografie
Tussen de twee teksten een schild: Gedeeld. Links doorsneden, boven huismerk nr 319 onder een korenschoof, Rechts een springend paard met een knoop in de staart.